Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

10 porad dotyczących obsługi lustrzanki cyfrowej DSLR

Nie zrozumcie mnie źle, jestem fanem możliwości automatycznych współczesnych aparatów DSLR, ponieważ zazwyczaj dają dobrze naświetlone i wyraźne ujęcia. Ale w aparacie cyfrowym DSLR jest znacznie więcej niż tryb auto i tryb scen (tryb portretowy, tryb pejzażu itp.), A niewykorzystywanie i używanie niesamowitych narzędzi przypomina fotografowanie z bardzo drogim aparatem typu "małpka". 

Gdy nauczysz się nie korzystać z tych funkcji, zauważysz, że Twoje ujęcia stają się jeszcze lepsze! Jeśli nie jesteś jeszcze gotowy, aby przejść do pełnego trybu ręcznego, ale potrzebujesz jeszcze więcej znajomości i przygód ze swoim urządzeniem DSLR, oto moja lista 10 wskazówek dla lepszej fotografii DSLR (skorzystaj z instrukcji obsługi aparatu w połączeniu z tymi wskazówkami, ponieważ obsługa różnych marek aparatu troszkę się różni).

obiektyw manualny ZENITAR M2, ogniskowa 50mm, f/2.0, 1/320s, ISO 100 


1. Użyj trybów Priorytet przysłony i Priorytet migawki aparatu (świetne kroki w celu nauki fotografowania w pełnym trybie ręcznym)

Jeśli tryb ręczny brzmi dla ciebie zniechęcająco, aparat może łagodnie Cię zaznajomić z trybem priorytetu przysłony i priorytetem migawki. Tryb znany również jako tryb pół-ręczny lub półautomatyczny ( Uwaga:Niektórzy profesjonaliści wolą strzelać głównie w trybie priorytetu przysłony, podczas gdy inni wolą tryb ręczny).

Przysłona jest wielkością otworu w obiektywie podczas robienia zdjęcia i określa ilość światła wpuszczanego do aparatu. W trybie Priorytet przysłony (często oznaczonym symbolem "A" lub "Av" w aparacie) można sterować rozmiarem przysłony, gdy aparat dba o czas otwarcia migawki, uzyskując dobrze naświetlone zdjęcie.

Czas otwarcia migawki to czas, przez jaki migawka aparatu pozostaje otwarta podczas robienia zdjęcia, dzięki czemu światło dociera do matrycy aparatu (nazywane jest to również czasem ekspozycji ). W trybie Priorytetu migawki (często oznaczonym symbolem "S" lub "Tv" w aparacie) można ręcznie regulować czas otwarcia migawki, a aparat automatycznie dobiera rozmiar apertury, aby uzyskać dobrze naświetlone zdjęcie .

Co możesz zrobić z tymi trybami?
Uwielbiam robić zdjęcia, w których obiekt lub jego część jest wyraźnie ostry, podczas gdy tło jest rozmarzone i rozmyte. Jest to tak zwane płytkie DOF (z ang. Deep Of Field - głębia ostrości). Osiągam ten wygląd, ustawiając przysłonę na duży rozmiar (oznaczony niższą liczbą f). Mała DOF działa dobrze na portrety, fotografię spożywczą i zdjęcia z martwej natury. Po ustawieniu przysłony na mniejszy rozmiar (oznaczony większą liczbą f) można uzyskać tzw. Głębokie DOF, w którym zarówno pierwszy plan, jak i tło są ostre, wyraźne i ostre. Będziesz chciał użyć głębokiego DOF do zdjęć krajobrazowych.

Ludzie zazwyczaj używają trybu priorytetu migawki, gdy chcą uchwycić ruch w określony sposób. Używają krótkiego czasu otwarcia migawki, aby "zamrozić" szybko poruszający się obiekt w czasie. Dłuższy czas otwarcia migawki wskazywałby na postęp ruchu, powodując rozmycie obrazu obiektu.

2. Zainwestuj w wysokiej jakości statyw. 

Zauważyłem, że mam podwyższoną zdolność do trzymania się bardzo nieruchomo podczas fotografowania z dłuższymi czasami otwarcia migawki :), ale zdaję sobie sprawę z moich ograniczeń. Wtedy nadszedł czas na solidny statyw . Są bardzo przydatne podczas długich ekspozycji w nocy, fotografowania fajerwerków i efektów specjalnych . Używam wbudowanego timera DSLR w połączeniu ze statywem (więc nie potrząsam aparatem, naciskając przycisk sam). Czasami mój zdalny spust migawki(wężyk spustowy) przydaje się przy tych zdjęciach, które chcę uchwycić w danym momencie.

Poradnik pomocny przy wyborze statywu napisałem jakiś czas temu i jest dostępny na moim blogu tutaj: https://lukaszpyrda.blogspot.com/2017/01/jak-dobrac-statyw-fotograficzny.html


3. Zapoznaj się z funkcjami autofokusa aparatu (tryb AF). 

Kiedy patrzysz przez obiektyw aparatu, zobaczysz szereg punktów ostrości. Środkowy punkt ostrości (który jest najbardziej wrażliwym punktem) powinien być skierowany prosto na twój temat. Naciśnij przycisk migawki do połowy, aby zablokować ostrość, a następnie ponownie skomponuj ujęcie, jeśli chcesz (ponieważ obiekt nie musi znajdować się w martwym punkcie kompozycji), a następnie zrób zdjęcie. Jeśli obiekt znajduje się daleko od centrum, otrzymasz wyraźniejszy strzał, jeśli wybierzesz poza centrum punkt ostrości, który jest wyrównany z obiektem. Jeśli korzystasz z szerokiego ustawienia przysłony, np. F / 2.8, nie stosuj metody blokowania ostrości / ponownej kompilacji, ponieważ obiekt może się rozmazać. Zamiast tego wybierz punkt ostrości najbliżej obiektu, aby zapewnić jasność.

Istnieją zasadniczo dwa tryby AF - "One Shot" i "Continuous". Np. Canon ma tryb One Shot i tryb Al Servo (ciągły), a także tryb Al Focus, który naprawdę przypomina tryb One Shot z automatycznym czujnikiem, który pozwala mu przejść do trybu Al Servo, gdy wykryje ruch. Pozwól, że ci to ułatwię. Podczas fotografowania nieruchomego obiektu korzystaj z trybu One Shot. Jeśli masz poruszający się obiekt, na którym chcesz przechwycić ostrość, ustaw aparat na tryb ciągłego ustawiania ostrości (czyli Al Servo na  Canonie), aby stale skupiał się na poruszającym się obiekcie.

Zenitar M2 ogniskowa 50mm, f/2.0, ISO 100, 1/400s


4. ISO! 

Funkcja ISO Auto może działać doskonale, ale mając większą kontrolę nad tymi ustawieniami czułości (100, 200, 400, 800 i 1600+), można uzyskać lepszą ekspozycję. Ustawiam aparat na niską czułość ISO dla jasnego oświetlenia i wyższej czułości ISO przy słabym oświetleniu. Im wyższa liczba ISO, tym bardziej wrażliwy na światło staje się aparat i tym szybszy będzie czas otwarcia migawki. Oto kilka ogólnych zasad, których należy przestrzegać:

ISO 100 jest idealne do bardzo słonecznych środowisk.
ISO 200-400 działa przy pochmurnym świetle dziennym, na zewnątrz lub w pomieszczeniach, w których scena jest dobrze oświetlona.
ISO 800 może czasami być używane w słabym świetle na zewnątrz lub w pomieszczeniach bez lampy błyskowej. Zwróć uwagę na czas otwarcia migawki - jeśli robi się zbyt wolno, możesz zwiększyć czułość ISO, aby przyspieszyć, użyj statywu, aby dostosować dłuższy czas otwarcia migawki lub użyć lampy błyskowej.
głębia ostrości i poziom szumów na matrycy pełnoklatkowej(fullframe) i aps-c

W pomieszczeniach i na zewnątrz w warunkach słabego oświetlenia bez lampy błyskowej często wymagana jest czułość ISO 1600 lub wyższa. Uważaj jednak, ponieważ twoje zdjęcia mogą stać się zaszumione z wysokim ISO (staram się nie przekraczać ISO 400 z tego powodu). Aby uniknąć szumu w tych warunkach słabego oświetlenia, ustaw czułość ISO nisko i zamontuj lustrzankę cyfrową na statywie, aby uzyskać wyraźne zdjęcie. Lub zawsze możesz użyć wysokiej czułości (aby zwiększyć czas otwarcia migawki wystarczającej do zrobienia zdjęcia) i cieszyć się kreatywnym ziarnem! Lubię przekształcać słabo oświetlone ziarniste zdjęcia w czarno-białe w programie Photoshop i nazywać je "ziarnistością filmu". Najnowsze modele cyfrowych lustrzanek wiodących producentów radzą sobie z tzw. zaszumieniem bardzo dobrze nawet do wartości ISO 6400, więc jeżeli przeszkadza ci cyfrowe ziarno - a jesteś na kupnie aparatu zainwestuj w nowy model DSLR z matrycą pełnoklatkową.. ;)

zdjęcia kulinarne
fotografia kulinarna studioeb.pl Sigma ART 60mm, f/4, 1/80s, ISO 160


5. Tryby pomiaru

Twój aparat ma wbudowaną funkcję, która automatycznie kontroluje ekspozycję, ale czasami zdarzają się sytuacje, w których potrzebujesz większej kontroli nad ekspozycją - na przykład, jeśli robisz zdjęcia w jasnym świetle dnia, a aparat automatycznie przyciemnia całe zdjęcie, zostawiając Twój przedmiot niedoświetlony.

W takich sytuacjach warto odwiedzić tryby pomiaru w aparacie i wybrać jedną z nich, która pomoże kontrolować ekspozycję (a chciałbym dodać, że jest to znacznie łatwiejsze niż myślisz). Mój Canon ma tryb pomiaru punktowego (określany jako Pomiarowy / Pomiar matrycowy w niektórych aparatach), Tryb częściowego pomiaru, Tryb pomiaru punktowego i Tryb średniej ważonej centralnie. Rejestratory DSLR są domyślnie ustawione na tryb pomiaru punktowego, który w większości przypadków wykonuje doskonałą pracę. Co robić, gdy nie jest? Oto mały scenariusz, który pomoże mi wyjaśnić ... jest wieczór - bogate, złote światło - idealne tło dla sesji portretowej.

W trybie pomiaru punktowego kamera ocenia całkowitą ekspozycję zdjęcia, biorąc pod uwagę podświetlenie. Jeśli użyję tego trybu, moja córka wyjdzie za ciemno. Aby zapewnić poprawną ekspozycję mojego obiektu, wybieram tylko tryb pomiaru częściowego lub punktowy - te tryby rozjaśnią obiekt pomimo podświetlenia (tryb pomiaru punktowego daje nieco większą kontrolę niż tryb pomiaru częściowego). Tryb średniej ważonej centrum jest kombinacją trybów oceny i pomiaru częściowego / punktowego i prawdopodobnie jest najmniej wykorzystywany we wszystkich trybach. Ocenia całą scenę, ale daje pierwszeństwo środkowej części kadru (aby twój obiekt zawsze znajdował się w środku kadru podczas używania tego trybu).


6. Kompensacja ekspozycji

Pomyśl o swoim aparacie jako robocie. Robi to za pomocą sztucznej inteligencji, przez większość czasu przynosząc udane i przyjemne wyniki. Ale są chwile, kiedy ty, człowiek będący fotografem, będzie musiał zastąpić maszynę, aby uzyskać idealną ekspozycję zdjęcia, szczególnie w przypadkach, gdy w Twojej scenie występują głównie białe tony lub przeważnie czarne tony. Na przykład, śnieżne krajobrazy są naturalnie jasne gołym okiem, szczególnie w pełnym słońcu. Jeśli zostawisz aparat tylko sam, urządzenie automatycznie przyciemni scenę, ponieważ zaprogramowano ją tak, aby średnio wydawała odcienie do 18% szarości, gdy robi to zdjęcie. Możesz łatwo poprawić ten rodzaj niewłaściwej ekspozycji, przechodząc do funkcji "+/- przesuwna skala" (znalezionej w większości cyfrowych aparatów fotograficznych) i ręcznie zwiększając lub zmniejszając odpowiednio ekspozycję (w tym przypadku w scenerii śniegu, zwiększysz ją).

W przypadku scen z czarnymi odcieniami kamera będzie je również uśredniać do 18% szarości, więc zmniejsz kompensację ekspozycji, aby uzyskać prawdziwe odcienie czerni. Niezależnie od tego, czy zwiększasz lub zmniejszasz ekspozycję, zalecane jest przesuwanie o jeden do dwóch pełnych przerw. Kompensacja ekspozycji to dobra zabawa do eksperymentowania. Szczególnie lubię bawić się podczas sesji zdjęciowych z końca dnia i wczesnego wieczoru, które mają bogate, złote podświetlenie - zwiększam ją, aby rozjaśnić twarze obiektów (alternatywa dla trybu pomiaru punktowego wspomnianego w punkcie 5).


7. Użyj ustawień balansu bieli, aby uzyskać bardziej naturalnie wyglądające zdjęcia. 

Różne źródła światła tworzą różne odmiany kolorów na naszych zdjęciach, z których nie wszystkie wyglądają bardzo naturalnie. Aparaty DSLR mają ustawienia balansu bieli do wyboru, aby pomóc w przeciwdziałaniu tym problemom. Niektóre z najczęstszych ustawień balansu bieli to: Auto, Światło dzienne, Cień, Pochmurny, światłożarowe, Fluorescent i światło błyskowe. Spróbuj eksperymentować z tymi ustawieniami, we wszystkich porach dnia, w różnych sytuacjach. Możesz nawet odkryć ciekawe efekty! :)

SIGMA ART 24-105   f/4, ogniskowa 75mm, ISO 100, 1/100s


8. Użyj programów do edycji zdjęć, takich jak Photoshop, czy Lightroom aby w pełni wykorzystać swoje zdjęcia i dodać efekty specjalne. 

Lubię "strzelać z bioderka", intuicyjnie odskakując, nie zawsze uważnie myśląc o ustawieniach kamery, chociaż zmuszam się do fotografowania w trybie Priorytetu przysłony lub w pełnym manualu. Moje zdjęcia są tym lepsze, ponieważ mam o wiele więcej kontroli.
Używam Photoshopa do wprowadzania korekt i poprawek na etapie przetwarzania końcowego, a także do dodawania efektów specjalnych (Adobe oferuje bezpłatne 30-dniowe wersje ich programów).

Jeżeli Photoshop na początku Cię przerasta, lub nie chcesz inwestować ponad 2tys. na zakup egzemplarza pudełkowego, możesz spróbować zacząć pracę dużo łatwiejszym i tańszym(wersja pudełkowa około 550zł).


9. Fotografuj w stylu retro - czyli ostrzenie ręczne. 

Trzeba przyznać, że ostrzenie przy pomocy pierścienia ostrości ma swój urok. Radzenie sobie z ręcznym ostrzeniem i ustawienie dobrej ekspozycji może z początku wydawać się trudne, ale to naprawdę dobra zabawa - zdobędziesz umiejętności, które będziesz mógł wykorzystać przy wielu okazjach, niezależnie od sprzętu, z jakiego przyjdzie ci korzystać. Tak więc - jeżeli posiadasz nowoczesny obiektyw - przełącz na korpusie w tryb MF(Manual Focus) i ustawiaj ostrość za pomocą pierścienia ostrości.

10. Zmień perspektywę swoich ujęć. 

Pomyśl o głębi i relacjach przestrzennych między obiektami na Twoich zdjęciach. Zejdź na ziemię, na wysokości oczu, strzel z góry, sprawdź, co jest za tobą, zbliż się. Niektóre z najciekawszych ujęć mogą pochodzić z odwracania się od normalnych zwyczajów fotografowania.

Do dzieła! :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu