Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Jak korzystać z techniki focus stacking

Fotografia produktowa z zastosowaniem metody focus stacking.

zdjęcie studiofocus
focus stacking z czterech zdjęć www.studiofocus.com.pl

Jak korzystać z techniki focus stacking, aby zapewnić zdjęciom ostrość w całym obszarze?


Garść teorii:

Technika Focus Stacking polega na połączeniu w całość kilku, a nawet kilkunastu fotografii, z których każda ma ustawiony w innym miejscu punkt ostrości. Im więcej zdjęć i im mniejszy skok pomiędzy punktami ostrości, tym lepszy efekt można uzyskać. Finalnej obróbki dokonujemy w programie graficznym (niektóre narzędzia mają wbudowane narzędzie automatycznie wykrywające najostrzejsze punkty w kadrze).

Najlepsze efekty uzyskuje się przy fotografii makro oraz produktowej, kiedy chcemy mocno podkreślić obiekt na pierwszym planie. Czemu nie skorzystać po prostu z odpowiedniej przysłony? W niektórych wypadkach jest to możliwe, jednak często wiąże się również z tym, że musielibyśmy zdecydować się albo na częściowo rozmyty cel, albo na tło zbyt ostre, niż jest to konieczne.

Wykonanie zdjęć:
zdjęcia produktowe studiofocus.com.pl
pojedyńczy kadr
Podstawą jest oczywiście statyw, oraz dobre oświetlenie i tryb manualny w aparacie (łącznie z WB, tak żeby wszystkie zdjęcia były tak samo naświetlone). Obiektyw dopasowany do obiektu – w moim przypadku użyłem Nikkora 60mm micro F/2.8G ED na przysłonie  f/16 ISO 100 i czasie naświetlania 1/100 zapewniając najlepszą możliwą jakość. Głębia ostrości była na tyle duża, żeby swobodnie wycelować ostrością co 2-3 cm (oczywiście manulanie – bez AF)). Robiąc zdjęcia należy zwracać uwagę na pozycję aprat / statyw. Nawet minimalny ruch powoduje, że zdjęcia nie są idealnie nałożone (mimo że nie ma takiej potrzeby, to lepiej żeby oprogramowanie miało jak najmniej do układania).

fotografia produktowa
obraz złożony z 4 klatek metodą focus stacking
Edycja:

Bez względu na to, z jakiego programu korzystamy, zasada działania jest identyczna. Należy załadować zdjęcia jako warstwy w jednym pliku, a następnie dodając maski, usunąć z obiektu, który nas interesuje obszary rozmyte. Niektóre programy, np. Zerene stacker lub Helicon Focus pozwalają zautomatyzować ten proces. Czasami jednak warto poświęcić dłuższą chwilę zdjęciu aby nie narazić się na ewentualne zniekształcenia obrazu oraz zagwarantować sobie jak najlepszy efekt finalny.

ostre zdjęcia produktowe studioeb.pl
packshot złożony z 4 klatek metodą focus stacking


Alternatywy:

Najprostszą metodą zwiększenia głębi ostrości jest zmniejszenie otworu przysłony (zwiększenie jej liczby) do np. f/32 lub bardziej, jeśli obiektyw „potrafi”. W takim wypadku cierpi na tym jakość – drastycznie spada ostrość całego planu(poza pewnym punktem przymykanie powoduje rozmycie spowodowane dyfrakcją , co przeciwdziała korzyściom z ustawiania ostrości). Zmniejsza się również jasność obrazu.

Obiektywy typu Tilt Shift – obiektywy te mogą nachylać płaszczyznę głębi ostrości, tak żeby była prostopadła do powierzchni, na której leży przedmiot. Ich wadą jest cena (>5k PLN, Nikkor) oraz ograniczenia kątów przy których można operować.

Komentarze

  1. Świetny artykuł i doskonałe zasoby do wypróbowania. Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu