Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Jak umiejętnie korzystać z odbłyśników

blendy fotograficzne
różne rodzaje blend fotograficznych

Techniki oświetleniowe. Jak poprawnie wykorzystać odbłyśniki w fotografii.


W fotografii wszystko sprowadza się do światła. Uzyskanie pożądanych efektów i poprawnego, atrakcyjnego zdjęcia możliwe jest tylko przy odpowiednim świetle. Pozwala to wydobyć z obrazu wszystkie szczegóły, dzięki czemu zdjęcie jest ciekawe wizualnie.
 Jedno z niedocenionych narzędzi przez początkujących fotografów to wszelkiego rodzaju  reflektory(odbłyśniki). A jest to sprzęt, który każdy fotograf powinien mieć pod ręką podczas swojej pracy w studio jak i poza nim.

Jeżeli nigdy wcześniej nie korzystałeś z blend, to na początku może się wydawać nieco trudne dobranie odpowiedniej. Na rynku jest tyle różnych kształtów, kolorów, rodzajów i funkcji że można z tego dostać zawrotu głowy. 


A więc jaki reflektor wybrać?


Jeżeli strzelacie portrety indywidualnie i głównie w terenie warto rozważyć zakup bardziej przenośnej opcji, najlepiej trójkątnej z uchwytem. Większe blendy rozpraszają światło na szerszej przestrzeni, dzięki czemu światło mięknie. W studio lepiej skupić się na większych gabarytach, są one idealne do wykorzystania jako wypełnienie światłem, ale mogą być nieco kłopotliwe na zewnątrz ze względu na gabaryty.


Jaki kolor wybrać?


Kolor srebrny odbija światło, doświetla, jest stosowany do uzyskania wysokiego kontrastu obrazu. idealnie nadaje się do filowania, zdjęć produktowych oraz do fotografii czarno-białej.

Kolor złoty tworzy naturalne ciepłe barwy, służy do wypełnienia obrazu ciepłymi kolorami, idealnie nadaje się do podkreślenia obrazu przy pracy w plenerze lub w portretach wewnątrz naśladując światło słoneczne.


Kolor biały w blendzie odbija znaczniej mniej światła niż złoty ale jest znacznie bardziej uniwersalny do zastosowania w studio i w plenerze. Białe blendy można wykorzystać na dwa sposoby, odbić od nich światło lub zasłonić je. W przeciwieństwie do blend w kolorze srebrnym lub złotym(które odbijają światło ostre, kontrastowe) blendy białe odbijają delikatne światło miękkie.

Kolor czarny zastosowany w blendzie służy do pochłaniania światła, taka blenda przydaje się głównie przy fotografowaniu przedmiotów odbijających światło(szkło, biżuteria) w celu wyeliminowania niepożądanych odblasków. Zastosowanie czarnej blendy będzie widoczne także w plenerze, podczas fotografowania w ostre słoneczne światło - pogłębia cienie, zmniejsza lub niweluje niepożądane odbicia światła na fotografowanym obiekcie.

Kolor transparentny zastosowany w blendach dyfuzyjnych jest najprostszym, ale bardzo skutecznym elementem rozpraszającym światło. Taka blenda świetnie sprawdzi się w plenerze do rozproszenia mocnych promieni słonecznych aby uniknąć przepalenia szczegółów na fotografowanym obiekcie.

Jak i kiedy stosować?


Zastosowanie blendy jest dziecinnie proste. Wystarczy użyć statywu lub poprosić kogoś o pomoc, by blendę trzymał i odpowiednio ustawił. Otwieramy preferowany rodzaj blendy i kierujemy wiązkę odbitego światła na obiekt, który chcemy fotografować.
Za pomocą blendy możemy doświetlić obiekt z boku, od góry, od dołu – w zależności od pomysłu. Gdy zależy nam na uzyskaniu barw ciepłych lub zimnych, należy zastosować blendę od frontu albo od dołu. Jeśli zamierzamy złagodzić zbyt ostre światło słoneczne, pomoże nam blenda rozpraszająca, którą najlepiej usytuować nad fotografowanym obiektem. W ten sposób dokładnie oświetlimy obiekt, unikając przy tym niechcianych ostrych cieni.

Wybierając blendę, warto zwrócić uwagę na aspekty takie jak:


  • jakość zastosowanego płótna – solidnie wykonana blenda nie ściera się ani nie kruszy wraz z upływem czasu; po kilku latach wygląda równie dobrze jak w chwili zakupu; 
  • solidność ramy – stelaż blendy powinien być elastyczny po to, aby wytrzymać częste składanie i rozkładanie w razie transportu. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu