Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Fotografując wydarzenia czy imprezy masowe przez cały dzień, a nie rzadko i do godzin nocnych, możesz się spodziewać różnych warunków oświetleniowych, pomieszczeń czy też dziwnych zachcianek gości. Jak odpowiednio wybrać i spakować sprzęt fotograficzny na fotografowanie wydarzeń?


Korpus

Jeśli masz takie możliwości, wybieraj sprzęt możliwie zaawansowany, pozwalający, bez obawy o jakość zdjęć, fotografować na wysokich czułościach. Pomoże Ci to pracować przy świetle zastanym np. w słabo oświetlonych miejscach lub po zmroku. Jeśli masz możliwość zakupu aparatu z matrycą pełnoklatkową (full frame, odpowiednik małego obrazka 35mm) to zdecydowanie zrób to. Pomijając dużo lepszą jakość, przyda się gdy będziesz fotografować w małych pomieszczeniach. Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę  to sprawny i szybki autofokus . Bardzo pomaga ostrzyć przy słabym oświetleniu. Zaopatrz się też w dodatkowe akumulatory. Warto wiedzieć, ile zdjęć można wykonać na jednej baterii. Koniecznie wyposaż się wcześniej w odpowiednią ilość akumulatorów na zapas.

Kąt widzenia zarejestrowany przez matryce na pełnej klatce(po lewej) i aps-c(po prawej), na ogniskowej 24mm(szeroki kąt).
głębia ostrości i poziom szumów na matrycy pełnoklatkowej i aps-c

Obiektyw

Polecam tzw. jasne obiektywy. Niestety, nie każdego stać na zestaw w postaci 24 mm, 50 mm oraz 75 mm ze światłem f/1.4 a więc trzeba trochę pokombinować. Osobiście używam następujących obiektywów:

Sigma 24-105mm f/4.0 Art DG OS HSM. Obiektyw świetny, wytrzymały, ostry, z 9-cio listkową przysłoną, dzięki czemu tworzy ciekawy efekt bokeh (oczywiście jak na zoom), niestety trochę ciemny, co zmusza mnie do wchodzenia na wysokie ISO. W jego miejsce można nabyć wspomniany wcześniej 24 mm f/1.4, 35 mm f/1.4 lub 24 — 70 mm f/2.8.

Obiektyw Sigma 24-105mm f/4.0 Art DG OS HSM przykładowe zdjęcie na 105mm


Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM Na 1.4 moim zdaniem powala jakością i ślicznym rozmyciem tła. Pracuje i ostrzy całkiem dobrze(choć zdarzają się problemy z AF). Jakość obrazu moim zdaniem jest w stanie zrekompensować wszelkie jego wady. To tani obiektyw zachowujący bardzo dobrą jakość, choć odradzam robienie zdjęć z odległości większej niż 10–15 metrów. Pojawia się charakterystyczne „mleko” i czasem słabo z ostrością. Przy mniejszej odległości zdaje egzamin na piątkę, daje komfort pracy w kościele, fotografowanie szczegółów w trakcie przygotowań młodej pary czy też fotografowanie gości przy stolikach bez potrzeby stosowania lampy błyskowej. Często stosuję go również do fotografowania tańczących na parkiecie  -  poprzez swoje parametry pozwala nam zamrażać tańczących przy ciekawym, często bardzo kolorowym świetle, zaś mała głębia ostrości tworzy rozmyte tło.

Łukasz Pyrda fotograf Kęty
Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM przykładowe zdjęcie

Tamron SP 24-70 mm f/2.8 VC USD G2 to obiektyw, który może sprostać zadaniom stawianym mu przez najbardziej wymagających. Dzięki wsparciu jakie daje fotografowi (f 2.8, wysoka jakość obrazka, stabilizacja, uszczelnienia, przyjemny bokeh, szybki i celny AF) sprawdzi się na wielu polach eksploatacji – w reportażach, fotografii ślubnej, produktowej, portrecie biznesowym, streetphoto, krajobrazie itd. Dodatkowo dostajemy 5 lat gwarancji w cenie, która jest niezwykle konkurencyjna w zestawieniu z propozycjami od najpopularniejszych systemów – Canona i Nikona.

Tamron 24-70mm f/2.8 VC USD G2 przykładowe zdjęcie

 

Najlepszym rozwiązaniem do fotografii eventowej jeśli chodzi o obiektyw, według mnie jest zoom 24 — 70 mm f/2.8 ze względu na jasność, ostrość oraz uniwersalność wykonywanych przezeń zdjęć. Na wybór obiektywu wypada również spojrzeć z perspektywy mobilności i dźwiganych kilogramów — to szkło daje komfort przy jednym, jak i drugim zagadnieniu.

Lampa błyskowa


Staraj się wyposażyć w zewnętrzną lampę błyskową, tzw. dedykowaną. Dysponuje ona zazwyczaj dużą liczbą przewodnią, kilkoma ważnymi funkcjami (np. moment synchronizacji z lustrem) oraz, co ważne przy fotografii w pomieszczeniach, ruchomą głowicą, pozwalającą na dowolne odbicie błysku od ścian, sufitu, luster itp. Jeśli w ogóle używam flesza, to właśnie w takich sytuacjach — w czasie tańców czy zdjęć pary młodej z gośćmi ( „od stolika do stolika”). Jeśli masz nieźle opanowany flesz pod względem technicznym, praktycznie niewidoczne będzie jego zastosowanie. Pamiętaj, że klienci zazwyczaj preferują zdjęcia jasne, ostre i na temat.
Yongnuo YN-560IV. Lampa manualna, bez TTL, bardzo dobrze wykonana, zaprzeczająca opinii o chińskiej jakości ! Duże możliwości konfiguracji np. wyzwalanie radiowe z emitera, wyzwalanie radiowe inną lampą tego typu, wyzwalanie przez błysk każdej innej lampy, pomijanie przedbłysków, radiowe sterowanie mocą i zoomem, nawet kilkunastu lamp połączonych w grupy o różnych parametrach błysku. Dodatkowo możliwość podłączenia zasilacza ! To wszystko za  mniej niż 300zł!

Fotografowie dzielą się na osoby które używają w dużym stopniu flasha jak i na te które unikają jak ognia jakiejkolwiek ingerencji w światło zastane. Ja należę do grupy osób która znajduje się gdzieś pomiędzy i tak radzę fotografować- są momenty kiedy nie można używać flasha- odradzam robienie zdjęć z flashem podczas konferencji czy gali- podczas kiedy ktoś przemawia- Jedno zdjęcie z lampą dla bezpieczeństwa- myślę, że nikomu krzywdy nie zrobi ale seria zdjęć z flashem bardzo rozprasza prelegentów. Co innego gdy jesteśmy na imprezie firmowej, imprezie integracyjnej- szczególnie gdy mamy jeszcze imprezę firmową z tematem przewodnim- wtedy możemy działać bardziej swobodnie. Pewne jest jednak to, że fotograf bez lampy jest mniej widoczny-brak błysku to oczywistość ale także mniejszych gabarytów sprzęt w ręce nie zwraca tak uwagi uczestników. Dobrym pomysłem zaczerpniętym od fotografów prasowych jest zaklejenie czarną taśmą loga sprzętu- na aparacie czy lampie błyskowej.

I to chyba tyle na temat fotografowania wydarzeń, polecam też moje poprzednie wpisy z tego cyklu, w których opisuję, jak zacząć poruszać się w tym temacie. :)


Komentarze

  1. Trzeba dobrze się przygotować na sfotografowanie uroczystości. Nie jest łatwo, szczególnie amatorom

    OdpowiedzUsuń
  2. Fotografia ma to do tego że pozwala uchwycić najpiękniejsze chwile. Zwłaszcza te rodzinne. Ja czytam tego typu poradniki https://www.cewe.pl/blog/dzien-rodzenstwa-wspolne-chwile-na-zdjeciach/ i uczę się jak poprawnie wykonywać zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  3. Szczególnie podczas imprez firmowych warto postawić na usługi profesjonalnego fotografa. Takie zdjęcia będą później świetną pamiątką fajnej zabawy.
    https://www.everal.pl/imprezy-integracyjne/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu