Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Jaką głowicę fotograficzną wybrać?


Rozróżniamy dwa rodzaje głowic do statywów profesjonalnych czyli głowice foto i video. O ile głowice video mają podobną konstrukcję i w każdym z ich typie chodzi o jak najbardziej płynną zmianę położenia z możliwością regulacji docisku/oporu o tyle głowice fotograficzne możemy podzielić na 3D, kulowe a także specjalistyczne głowice do panoram.

Manfrotto 410 podczas pracy w studio. Unikalna głowica o bardzo zwartej budowie posiada ustawienia pozycji aparatu poprzez przekładnie zębate w trzech płaszczyznach (poziomej, pionowej oraz na boki). Ruch w każdej osi obsługiwany jest przez dwa pokrętła – większe służy do wysprzęglenia połączenia zębatego i szybkie zgrubne ustawienie pozycji, natomiast mniejsze pokrętło pozwala na niezwykle precyzyjną regulację. Przewidziana jest do aparatów pełnoklatkowych (35mm) oraz średniego formatu. Idealna do fotografii produktów i architektury.


Przeznaczenie głowicy, czyli do czego jakiej używać?


Tutaj znów możemy określić przeznaczenie danej grupy głowic i tak głowice 3D najczęściej używane w fotografii studyjnej pozwolą zmienić położenie aparatu tylko w danej płaszczyźnie nie zmieniając innych ustawień np. gdy mamy już ustawiony kadr i chcemy tylko lekko podnieść go w pionie lub wyrównać poziom używamy regulacji tylko wybranej płaszczyzny.

Głowice joystick-owe są odmianą głowic kulowych a ich budowa przypomina rączkę popularnego joysticka. Pozwala na bardzo szybkie zwolnienie blokady poprzez chwycenie pełną dłonią i wciśnięcie przycisku blokującego. Ustawienia kadru można w nich dokonać jedną ręką, bez odrywania oka od wizjera aparatu. Ponieważ głowice tego typu są stosunkowo wysokie mocno zwiększają wysokość statywu, co często jest ich dodatkowym atutem. Na zdjęciu Manfrotto 327RC2.

W głowicach kulowych odblokowuje się wszystkie płaszczyzny regulacji dzięki czemu nadają się one np. do fotografowania wydarzeń sportowych lub przyrody gdy musimy szybko zmienić cały kadr a co za tym idzie położenie aparatu we wszystkich płaszczyznach – odblokowujemy wtedy jednym pokrętłem głowicę, ustawiamy żądaną pozycję i szybko blokujemy ponownie.



Głowice panoramiczne przeznaczone są dla specjalistycznej grupy odbiorców, którzy natrafili na problem „rozjeżdżania się” zdjęć podczas składania w całość serii wykonanych na normalnych głowicach foto. Wynika to z faktu, że w normalnych głowicach oś obrotu statywu przechodzi najczęściej przez środek aparatu, dokładnie przez miejsce mocowania aparatu a aby uniknąć efektu rozjeżdżania oś obrotu powinna przechodzić przez punkt nodalny obiektywu. Obrót aparatu wokół tego punktu nie powoduje przesuwania się względem siebie pierwszego i dalszych planów. Dla każdego obiektywu (w obiektywach typu zoom – przeważnie odrębnie dla różnych ogniskowych) punkt ten należy wyznaczyć doświadczalnie.

Głowica wbudowana czy zewnętrzna?


Nie polecam kupowania statywu z wbudowaną głowicą, gdyż statywy takie są dużo gorsze. I nawet nie chodzi o to, że głowica nie jest wymienna. Statywy takie są robione z myślą o amatorach i są po prostu źle skonstruowane, chybotliwe, zaciski na nogach takie, że zaraz poodpadają, nogi plastikowe, mocowanie aparatu malutkie, udźwig mały itd.

Jednak jeżeli jesteś amatorem, nie bawisz się w profesjonalną fotografię, nie sprzedajesz zdjęć w bankach zdjęć oraz uważasz, że po prostu nie potrzebujesz lepszego, droższego statywu, to powinieneś kupić statyw z wbudowaną głowicą - gdyż i tak nie odczujesz różnicy z lepszego sprzętu a nie ma co przepłacać.

Głowica kulowa czy 3D?

Głowica kulowe blokowane są za pomocą pokrętła. Ich niewątpliwym plusem jest łatwość w zmianie kąta fotografowania. Po zwolnieniu zacisku szybko i łatwo możemy ustawiać aparat pod nowym kątem. Im większa jest kula, tym stabilniejsza głowica.
Manfrotto 410 była pierwszą wprowadzoną na rynek głowicą z przekładniami zębatymi o ruchach we wszystkich trzech płaszczyznach. Założeniem było dostarczenie fotografom głowicy, która łączy szybkość głowicy kulowej z precyzją głowic 3D.

Plusem głowic 3D jest możliwość zmiany położenia po konkretnej płaszczyźnie co zapewnia większą kontrolę nad kątem, jednak zajmuje minimalnie więcej czasu.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze głowicy?


Dopuszczalny udźwig.

Głowica tak jak i statyw ma krytyczny udźwig, im większy tym lepszy, ale nie należy przesadzać, aparaty nawet z dużymi obiektywami nie ważą niewiadomo ile - 5kg spokojnie powinno wystarczyć.

Szybkozłączka

Szybkozłączka, czyli płytka szybkiego mocowania, to płytka głowicy, do której przytwierdzany jest aparat. Jest ona przymocowana do głowicy na zatrzask lub dokręcana. Odblokowując zatrzask możemy szybko i łatwo wpiąć/wypiąć przytwierdzony do statywu aparat. Szybkozłączka ułatwia przytwierdzanie aparatu do statywu, gdyż łatwiej przytwierdzić płytkę do aparatu niż aparat do całego statywu.
Rozwiązaniem, które stało się swego rodzaju standardem w dzisiejszych czasach, zostało opracowane przez firmę Arca-Swiss w 1990 i od tego czasu została spopularyzowana jako "Arca-Swiss System Quick Release". Ideą systemu szybkiego uwalniania jest dość prosta i skuteczna. Prawie wszyscy zawodowi fotografowie, którzy korzystają z super-teleobiektywów używają systemu  Arca-Swissw celu ułatwienia korzystania dzięki stabilności i kompatybilności.

Manfrotto MN391RC2 to wygodna i lekka aluminiowa głowica 3-kierunkowa o maksymalnym obciążeniu 5 kg. Dzięki zwartemu kształtowi bez wystających elementów idealnie nadaje się do pracy w terenie. Jest przeznaczona do pracy z aparatami jak i lekkimi kamerami video. Wyposażona jest w płytkę do szybkiego odłączania, teflonowe podkładki gwarantujące płynne ruchy podczas obrotu i pochylania oraz niezależny system blokad obu ruchów.

Poziomica

Przydatny dodatek, dzięki niej łatwo wrócisz do pionowego ustawienia głowicy.

Podsumowując to podstawowe zestawienie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie zadane na wstępie – do jakich zdjęć chcemy używać głowicy oraz ewentualnie jakie fundusze chcemy przeznaczyć na jej zakup.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu