Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Fotografia portretowa cz.1 - jak zacząć?

Fotografia portretowa - jak zacząć?

 
90mm f/3.0 ISO 100 1/200s

Czy chcesz poprawić swoje zdjęcia portretowe? Jako fotograf możesz zrozumieć podstawową koncepcję fotografii portretowej, ale możesz zrobić wiele, aby uchwycić najlepszy portret. W tym artykule udostępniam garść przydatnych wskazówek dotyczących fotografii portretowej dla początkujących.


Co to jest fotografia portretowa?


Fotografia portretowa to styl fotografii przedstawiający ludzi. Fotografia portretowa istnieje już od zarania fotografii, kiedy Louis Daguerre wynalazł dagerotyp w 1839 roku - w tym samym roku, w którym Robert Cornelius wycelował w siebie aparat i zrobił to, co powszechnie uważa się za pierwsze zdjęcie z autoportretem (lub „selfie”) w współczesny język), kładąc podwaliny pod fotografię portretową jako własną formę sztuki.


90mm f/3.2 ISO 100 1/100s

Jakiego sprzętu potrzebuję do fotografii portretowej?


Aby robić świetne portrety, potrzebujesz następującego sprzętu:

  • Aparat fotograficzny. 
Teoretycznie każdy aparat, od jednorazowego użytku przez smartfon po aparaty cyfrowe, nadaje się do fotografii portretowej. Jednak lustrzanka cyfrowa lub aparat bez lusterkowy są idealne, ponieważ oferują ręczne ustawienia, zapewniając fotografowi ścisłą kontrolę nad regulacjami, takimi jak ekspozycja, przysłona, ISO i czas otwarcia migawki.
  • Obiektyw.
Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z fotografią porterową zacznij od obiektywu o ogniskowej co najmniej 35mm (zalecam jednak poszukać coś w okolicy 50mm), zanim zaczniesz eksperymentować z obiektywami zmiennoogniskowymi lub dłuższymi teleobiektywami do zdjęć w zbliżeniu. (Omówimy soczewki bardziej szczegółowo poniżej.)


Tamron SP 45 mm f/1.8 Di VC USD

Ostry od pełnej dziury. Bardzo porządnie wykonany, nie gorzej od Sigmy Art a powiedziałbym, że nawet sprawia wrażenie lepiej złożonego. Skuteczna i cicha stabilizacja. Wole tego Tamrona od Sigmy Art 50mm f/1.4 bo jest mniejszy, lżejszy, ma stabilizację a obrazek generowany przez niego jak dla mnie jest porównywalny do wspomnianej Sigmy.

  • Statyw. 
Solidny statyw umożliwia ustawienie zdjęcia portretowego i ustawienie ostrości modelu. Następnie możesz skoncentrować się na modelu i uchwycić wiele różnych wyrażeń z tego samego punktu obserwacyjnego. Więcej o statywach możesz dowiedzieć się z mojej wcześniejszej publikacji - Jak dobrać statyw fotograficzny
  • Oświetlenie. 
 
Yongnuo YN-660. Lampa manualna, bez TTL, z fotocelą, bardzo dobrze wykonana, zaprzeczająca opinii o chińskiej jakości ! Duże możliwości konfiguracji np. wyzwalanie radiowe z emitera, wyzwalanie radiowe inną lampą tego typu, wyzwalanie przez błysk każdej innej lampy, pomijanie przedbłysków, radiowe sterowanie mocą i zoomem, nawet kilkunastu lamp połączonych w grupy o różnych parametrach błysku. Dodatkowo możliwość podłączenia zasilacza ! To wszystko za około 300zł!

Przynajmniej potrzebujesz lampy reporterskiej lub lampy błyskowej do aparatu cyfrowego, szczególnie do prac wewnętrznych i studyjnych. Istnieją jednak inne narzędzia oświetleniowe do fotografii portretowej. Poniżej znajduje się głębsze zanurzenie w oświetleniu portretowym.
  • Tło. 
Jeśli robisz zdjęcia portretowe w studio, potrzebujesz prostego tła. Ogólnie rzecz biorąc, wybierz tło, które ma co najmniej 2metry  szerokości i 3 metry długości. Tła fotograficzne są wykonane z różnych materiałów, w tym z winylu, płótna, a nawet papieru.


Jakie są najlepsze obiektywy do fotografii portretowej?


Sigma A 85mm f/1.4 DG HSM

 Niesamowicie ostry, szybki i precyzyjny obiektyw już od całkowicie otwartej przysłony. Piękna plastyka zdjęć oraz rewelacyjna rozdzielczość. Swoje kosztuje, ale po otworzeniu pudełka widać i czuć za co się zapłaciło. Jedyny minus jaki przychodzi mi na myśl to waga(prawie kilogram). Szkło bardzo ciągnie aparat.

Dla doświadczonych fotografów wybór obiektywu jest kwestią osobistych preferencji. Jednak najlepsze efekty dają stałe ogniskowe w zakresie od 85 do 135mm. Są uważane za idealne do portretów, ponieważ te ogniskowe zapewniają najostrzejsze rezultaty bez zbytniego poszerzania lub spłaszczania obiektu. Dłuższe soczewki również nieznacznie kompresują rysy twarzy, dzięki czemu portret jest bardziej pochlebny.

Obiektywy portretowe zapewniają również miejsce do zabawy z rozmyciem tła. Możesz osiągnąć ten efekt, zwany płytką głębią ostrości, stosując szeroką przysłonę i maksymalizując odległość między fotografowanym obiektem a zamierzoną ostrością rozmycia. 


Wybieraj też jasne obiektywy, o jasności co najmniej f/2.8(najlepsze będą takie z jasnością między f/1.8 a f/1.4 lub, jeżeli mamy nieograniczony budżet - f/1.2).

Unikaj używania obiektywów szerokokątnych (ogniskowa mniejsza niż 35mm), które mogą zniekształcić twarz fotografowanej osoby i doprowadzić do niepochlebnego i nienaturalnego zdjęcia.


Jak wybrać oświetlenie do fotografii portretowej?


Masz wiele opcji, jeśli chodzi o oświetlenie portretowe, w tym:

  •      Słońce, czyli naturalna "lampa" światła stałego. :)
  •      Lampy błyskowe, aby stworzyć rozbłyski światła i wypełnić wszelkie luki w oświetleniu otoczenia.
  •      Odbłyśniki i odbicia mogą służyć do pochłaniania lub przekierowywania zarówno oświetlenia zewnętrznego, jak i sztucznego.
  •      Parasole, softboksy i dyfuzory w celu złagodzenia trudnych ustawień sztucznego oświetlenia i zmniejszenia „inscenizacji” jakości portretu studyjnego.
Więcej o odbłyśnikach i modelowaniu światłem zastanym poczytasz w mojej publikacji pt. Jak umiejętnie korzystać z odbłyśników

Poza umiejętnym posługiwaniem się aparatem, dobry fotograf portretowy doskonale zna się na sztuce zapewniania komfortu. Idealnie jest, gdy budowanie relacji rozpoczyna się przed sesją zdjęciową.

70mm, f2.8, ISO 2500, 1/200s

    Spotkaj się na kawę i dowiedz się więcej na  temat osób portretowanych. Jakie są ich zainteresowania i hobby? Co robią w pracy i jak się z tym czują? Jakie są dla nich miejsca? Czy mogliby udostępnić swoje zdjęcia, które kochają? Te badania przed sesją zdjęciową pokazują przemyślenie, które powinno ułatwić bardziej produktywne i wygodne fotografowanie.


    Uzyskaj ich zgodę.

 Mogą jednak zdarzyć się scenariusze, w których nie będziesz mieć czasu na szczegółowe badania przed zrobieniem komuś portretu. W takim przypadku najważniejsze jest uzyskanie zgody danej osoby. Zachowaj szacunek w swoim podejściu i życzliwość podczas całego procesu. Na szczęście, w przeciwieństwie do budynków, dróg, a nawet dzikiej przyrody, ludzie mają dodatkową korzyść, oferując opinie fotografa, świadomie lub podświadomie.


35mm, f/2.8, ISO 100, 1/800s

    Naucz się interpretować mowę ciała.

 Niektóre osoby kwitną przed kamerą, a inne stają się nieśmiałe. Niektórzy mogą chcieć siedzieć godzinami, a inni mogą spieszyć się z tym procesem. Na portrecie spoczywa odpowiedzialność za interpretację języka ciała fotografowanej osoby i wprowadzanie drobnych poprawek do procesu według własnego uznania.

    Udostępnij swój proces twórczy.

 Udostępnianie części procesu pomaga również ludziom czuć się komfortowo. Jeśli twój obiekt jest nieśmiały, spróbuj zasugerować kilka pozycji, aby je rozgrzać. Pokaż wynik w aparacie i zapytaj, co myśli osoba, co lubi, a czego nie. Porady dotyczące poprawy ujęcia. Współdziałanie procesu jednocześnie wzmacnia temat i pozwala fotografowi uzyskać nie tylko świetny portret, ale także prawdziwy. 

90mm, f4, ISO 100, 1/100s
 

To tyle w tym odcinku... zapraszam na kolejne, w których omówię sesję portretową. 

Komentarze

  1. Telefony też robią bardzo dobre zdjęcia, jednak fotograf i lustrzanka to jest podstawa świetnych zdjęć

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny blog! Dowiaduję się wielu ciekawych rzeczy o fotografii, na pewno będę wpadać częściej ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fotografia to moje hobby, no ale przyznam, że dopiero się wszystkiego uczę. Jednak bardzo zainteresowała mnie opcja fotografii portretowej i czytam na ten temat wskazówki na stronie https://kobietanaczasie.pl/profesjonalne-zdjecia-portretowe/ Kto wie? Może akurat warto byłoby się zdecydowac na taki kierunek fotografii?

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak ktoś bardzo interesuje się fotografią, a zwłaszcza w celach publikowania zdjęć na mediach społecznościowych to odsyłam do strony https://joemonster.org/filmy/66724 , gdzie można znaleźć kilka pomocnych wskazówek w tym temacie

    OdpowiedzUsuń
  5. The 4 Best Casinos near DC (Top Rated 2021) - Mapyro
    The 4 Best Casinos near DC (Top Rated 목포 출장안마 2021) · Golden Nugget Casino · 강원도 출장마사지 Dingo Downs 평택 출장샵 Casino · Flamingo Casino 계룡 출장안마 · Foxwoods Resort Casino · 강원도 출장샵 D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu