Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Wskazówki dotyczące fotografii kulinarnej


Wskazówki dotyczące robienia wspaniałych zdjęć kulinarnych

zdjęcia kulinarne studioeb.pl
fotografia kulinarna studioeb.pl

Chociaż nigdy nie aspirowałem do zawodu fotografa kulinarnego, moje zdjęcia uległy poprawie, dzięki praktyce. Oto najlepsze wskazówki i porady, które mogę zaoferować, o fotografii kulinarnej i sprzęcie do tegoż celu.


Chodzi o światło! Moja najlepsza wskazówka dla początkujących, to uświadomienie sobie intensywności światła i tego, jak uderza w jedzenie, jak nauczyć się  je odpowiednio dostosowywać. Oto kilka wskazówek, jak zacząć.


Rób zdjęcia w naturalnym świetle! Jeżeli nie musisz, nie używaj lamp błyskowych, lamp żarowych ani wbudowanej lampy błyskowej. Poruszaj się, aby znaleźć najlepsze źródło światła. Nie czuj się ograniczony do robienia zdjęć w kuchni. Być może światło najlepiej sprawdza się w sypialni rano i w salonie po południu.

Spróbuj robić zdjęcia pod różnymi kątami. Niektóre talerze z jedzeniem wyglądają lepiej z góry (np. Pizza) lub z boku (hamburgery) lub pod kątem 45 stopni (napoje). Spróbuj "poruszać się po talerzu" i rób zdjęcia pod różnymi kątami, aby później wybrać ulubioną fotografię. 

Zminimalizuj bałagan. Jeśli ta łyżka, serwetka lub ruchliwe tło nie zostaną dodane do zdjęcia, to umniejsza to zdjęcie. Skoncentruj się na tym, co najważniejsze, ale nie zbliżaj się tak blisko, aby widzowie nie mogli określić, czym jest jedzenie.


Rozwiązywanie typowych problemów związanych z fotografią spożywczą

Twoje zdjęcia są rozmyte. 

Niewyraźne zdjęcia są spowodowane poruszeniem aparatu. Rozwiązania obejmują: 1) przytrzymaj aparat stabilniej (łatwiej powiedzieć niż zrobić), 2) użyj statywu z pilotem, aby aparat był całkowicie nieruchomy podczas fotografowania, 3) użyj krótszego czasu otwarcia migawki, co wymaga otwarcia przysłony i / lub przejście do obszaru z większą ilością światła, lub 4) podnieś swoje ISO, aby zmniejszyć ilość światła potrzebnego (to jednak obniży jakość obrazu).


Twoje kolory nie są prawdziwe. 

Podczas edycji zdjęć, jeśli talerz jedzenia wygląda na bardzo niebieski, żółty, różowy lub zielony, użyj narzędzi do równoważenia bieli w oprogramowaniu, aby to naprawić! Kolory ożywają, gdy balans bieli zostanie ustawiony prawidłowo. Jeśli fotografujesz w formacie RAW, będziesz miał łatwiejsze dostosowanie później równowagi kolorów niż w przypadku JPG.

Twoje zdjęcia po prostu nie są "pop", tak jak profesjonalne zdjęcia żywności.

 Doświadczeni fotografowie kulinarni używają obiektywów, które pozwalają im zawęzić głębię ostrości, aby podkreślić fotografowany obiekt. Następnie używają oprogramowania fotograficznego do podkręcania kontrastu, poziomów i ostrości zdjęć. Czasami kilka drobnych zmian może naprawdę zrobić zdjęcie jak z reklamy.

zdjęcia kulinarne studioeb.pl
fotografia kulinarna studioeb.pl


Aparaty fotograficzne do fotografii żywności


Nie musisz koniecznie mieć odpowiedniego aparatu do robienia atrakcyjnych zdjęć z jedzeniem. Prawdopodobnie możesz przez pewien czas poradzić sobie z aparatem typu "wskaż i zrób zdjęcie". Zapoznaj się z instrukcją obsługi, użyj ustawienia makro i ćwicz!

Kiedy jesteś gotowy, aby mieć pełną kontrolę nad ekspozycją i ogniskową, zastanów się nad lustrzanką cyfrową DSLR(to skrót od cyfrowej lustrzanki jednoobiektywowej). To prawdziwa inwestycja!

Obiektywy do fotografii kulinarnej

Uwielbiam soczewki stałe, ponieważ są na ogół mniejsze, tańsze i szybsze niż obiektywy zmiennoogniskowe. Często oferują szersze otwory, co daje mi większą kontrolę nad głębią ostrości i większą elastyczność podczas fotografowania.


Po przejściu na aparat pełnoklatkowy, do fotografii kulinarnej przede wszystkim używam obiektywu  makro 60mm f/2.8 G ED firmy Nikon, gdy chcę przybliżyć obraz bardzo blisko do uchwycenia szczegółów lub fajnego zdjęcia abstrakcyjnego, a także zrobić zdjęcia pod kątem 45 stopni.

Inny sprzęt fotograficzny

fotografia kulinarna studioeb.pl
fotografia kulinarna studioeb.pl

Płyty piankowe, blendy i różnego rodzaju odbłyśniki
: używam głównie tanich białych piankowych desek, aby odbić światło z powrotem na płytę i zredukować cienie. Można również uzyskać więcej cieni przy użyciu czarnej pianki. Kupuję płyty piankowe w sklepach rzemieślniczych. Czasami zawieszam nad oknem zwykłą białą tkaninę, aby zmiękczyć źródło światła.

Statyw. Wolę strzelać z aparatem w ręku, aby uzyskać maksymalną swobodę, ale w końcu przyznałem, że mój statyw daje mi większą kontrolę nad moimi ustawieniami i pomaga zapewnić super wysokiej jakości (nie ziarniste lub rozmyte) zdjęcie. Do fotografii kulinarnej(i nie tylko) używam statywu  Manfrotto MT055.

Więcej o statywach  możecie poczytać tutaj: https://lukaszpyrda.blogspot.com/2017/01/jak-dobrac-statyw-fotograficzny.html

Głowica. Prawdopodobnie będziesz potrzebował również głowicy do swojego statywu - zdecydowałem się na Manfrotto 327RC2 , który jest o wiele łatwiejszy w regulacji niż inne głowice statywowe. Tylko jeden spust zamiast trzech gałek!

Więcej o głowicach napisałem w tym artykule: https://lukaszpyrda.blogspot.com/2017/01/jaka-gowice-fotograficzna-wybrac.html

Dzień „po”

Po sesji zdjęciowej radzę zrobić przerwę i nigdy nie zaczynać retuszu tego samego dnia. Kiedy od jakiegoś czasu twoje myśli krążą wokół jednego tematu, trudno jest się zdystansować do wykonanej pracy i spojrzeć na nią "świeżym okiem". Praca w cyfrowej ciemni nad jednym zdjęciem potrafi trwać nawet przez cały dzień. Oczywiście, w Photoshopie można dużo zdziałać, ale nigdy nie należy liczyć na to, że zretuszuje się efekt rażącej niedbałości podczas sesji.

Reasumując...

Niezależnie jednak od rozmiaru, czy to będzie sześciometrowy billboard, czy nieduże zdjęcia na bloga, wszystkie fotografie muszą być czytelne. Czasami „modelom” trzeba pomóc już na etapie sesji. Na przykład, zamiast tworzyć w programie graficznym krople na butelce orzeźwiającego napoju, można je nanieść tradycyjnym sposobem podczas sesji. Polecam wykorzystywanie w tym celu… gliceryny zmieszanej z wodą w proporcjach 70:30, krople wyglądają identycznie jak woda, ale mieszanka ta jest niezwykle trwała.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu