Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Fotografia produktowa packshot czyli jak zrobić zdjęcie produktu

Fotografia przedmiotu czyli jak zrobić zdjęcie produktowe?


Dobrze wykonane zdjęcia produktowe na aukcji to podstawa sukcesu sprzedaży. Ludzie kupują oczami, tak jest i było od zawsze. Mimo to, mało kto dba o dobre fotografie produktu, to błąd, ponieważ dobre zdjęcia produktowe można wykonać naprawdę prosto i nie trzeba do tego masy sprzętu.

fotografia packshot na białym tle
fotografia produktowa studio eb

W zdjęciach produktowych, które mają trafić na portale aukcyjne zdecydowanie lepiej pohamować zapędy artystyczne. W końcu mają pokazywać produkt takim, jaki jest. Jeśli jednak sprzedajemy sporadycznie, nie warto kupować namiotu bezcieniowego, mam dla Was kilka innych, ciekawych sztuczek.

zdjęcie packshot studioeb.pl
fotografia produktowa studioeb.pl 60 mm, 1/125 s, f/16, ISO 100

Dzisiejsze zdjęcia produktowe realizuję w małym pomieszczeniu, aby pokazać Wam że wcale nie trzeba mieć specjalnie wyposażonego studia, żeby zdjęcia były naprawdę niezłe. Za oświetlenie posłużył mi zestaw z dwiema lampami o energii błysku 600 Ws każda,  softbox octa 120 cm oraz beauty dish 80cm. Wszystkie zdjęcia zrobiłem Nikonem D610 z obiektywem Nikkor micro 60mm 1:2.8 G ED.

zdjęcia packshot studioeb.pl
fotografia produktowa studioeb.pl  60 mm, 1/125 s, f/9, ISO 100 

Dodatkowo, w celu zniwelowania zbyt dużych odbić i zmiękczenia od powierzchni używam blendy dyfuzyjnej. Blenda z powierzchnią dyfuzyjną jest idealna zarówno do pracy w plenerze, do zastosowań studyjnych, jak również do wykorzystania w fotografii reklamowej.

Z pomocą naszego dyfuzora w prosty sposób możemy rozproszyć światło zastane lub sztuczne oświetlające fotografowany przedmiot. Idealnie sprawdzi się zarówno w plenerze- przykładowo rozpraszając ostre słońce, jak i w studio rozpraszając światło lamp i świetlówek, co pozwala uniknąć przepalonych punktów na fotografii.

Biały to najbardziej uniwersalny kolor do tego typu fotografii.  Warto zaopatrzyć się w podkładki  akrylowe, najlepiej białą, odbijającą. Stawiając na niej produkt, w podkładce pojawi się jego odbicie, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność zdjęcia.

packshot studioeb.pl
fotografia produktowa studioeb.pl  60 mm, 1/250 s, f/11, ISO 100

Jak i czym świecić?

Tak, jak wspomniałem na początku artykułu  - w tego typu fotografii nie ma miejsca na zabiegi artystyczne. Zdjęcia muszą bardzo wiernie odwzorowywać prezentowany produkt, więc maksymalnie otwarta przysłona również nie wchodzi w grę. Ja do mojej przykładowej sesji wykorzystałem dwie lampy  600 Ws (ale równie dobrze nadadzą się 400Ws), ponieważ dzięki sporemu zapasowi mocy mogą posłużyć do zdjęć produktów, które ciężko będzie zmieścić w obszarze głębi ostrości.

Najlepszymi modyfikatorami gdy fotografujemy zdjęcia produktówsoftboxy. Dają miękkie, rozproszone światło, co jest niewątpliwą zaletą. W przypadku fotografowania błyszczących przedmiotów takich jak szkło, czy powierzchnie lakierowane i metalizowane dadzą równomierny, prostokątny blik w przeciwieństwie do parasolek.

packshot studioeb.pl
fotografia produktowa studioeb.pl  60 mm, 1/125 s, f/11, ISO 100

Parasolki, szczególnie białe, rozpraszające, to również dobry pomysł, ale tylko w przypadku fotografowania matowych przedmiotów, w których nie będzie widoczne odbicie źródła światła. W przeciwnym wypadku musimy liczyć się z niezbyt przyjemnym refleksem. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku użycia beauty dish’a czy standardowej czaszy.

Podstawowym ustawieniem będą dwie lampy po prawej i lewej stronie fotografowanego przedmiotu. Będzie to co prawda dość płaskie światło, ale dobrze pokaże fotografowany produkt. Mimo że w większości sytuacji jestem przeciwnikiem tego typu ustawienia, w tej sytuacji sprawdzi się świetnie.

fotografia na białym tle na allegro
fotografia produktowa studioeb.pl  60 mm, 1/125 s, f/20, ISO 100

Na koniec...

Jak widać, wcale nie trzeba mieć studia z 5 lampami, żeby robić całkiem niezłe zdjęcia produktowe. Wystarczy kilka drobnych zakupów i pomysł! Do tego bardzo kompaktowe wymiary lamp 600 Ws lub 400Ws bardzo ułatwiają sprawę, szczególnie w tak ciasnych planach zdjęciowych jak pomieszczenie mieszkalne. Mam nadzieję, że poradnik przyda Wam się zarówno w codziennej pracy jak i w weekendowych eksperymentach!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu