środa, 4 stycznia 2017

Jak dobrać statyw fotograficzny

studioeb

Statyw to jeden z najważniejszych – jeśli nie najważniejszy z dodatkowych elementów wyposażenia każdego fotografa. Przydaje się zarówno do zdjęć studyjnych jak i plenerowych. Otwiera przed fotografem pewne możliwości, które wcześniej były praktycznie niemożliwe. Dzięki zastosowaniu statywu maksymalny czas naświetlania jest ograniczony tylko możliwościami posiadanego aparatu.

A więc na co zwrócić uwagę przy wyborze statywu?

1. Udźwig. Ogólnie rzecz ujmując im większy udźwig, tym lepiej, gdyż w w przypadku zakupu nowego, dużego obiektywu nie będziesz musiał wymieniać statywu. Dla zastosowań półprofesjonalnych całkowicie wystarczy udźwig 5-10kg. Należy pamiętać, że parametry udźwigu są nie tylko wykorzystywane przez ciężar aparatu z obiektywem. Dobre statywy posiadają haczyki pod kolumną centralną do obciążenia ciężarkami. Dodatkowe obciążenie zwiększa stabilność i wyklucza przypadkowe potrącenia i drgania w trakcie robienia zdjęć. 

2. Wysokość. Wysokość statywu to jego główna cecha, ponieważ bezpośrednio wpływa na to, jakie zdjęcia będziemy mogli nim robić.  Maksymalna wysokość statywu powinna pozwolić na swobodne robienie zdjęć bez pochylania się. Dobre statywy zaopatrzone są w wysuwaną kolumnę centralną, dzięki niej można zwiększyć wysokość statywu. Kolumnę powinno się wysuwać, gdy jest to niezbędne, po maksymalnym wysunięciu nóg, gdyż przez to tracimy stabilność. Stabilność statywu jest największa, gdy kolumna jest całkowicie wsunięta. 


fotografia studioeb
Statyw Manfrotto MT055. Gniazdo Easy Link do podłączenia dodatkowych akcesoriów np. lampa błyskowa, lampa LED lub urządzenie mobilne.

3. Liczba łączeń nóg. Nogi statywu mają wysuwane części - zwykle od 3 do 5. Im mniej części, tym lepiej, gdyż każde łączenie części jest potencjalnym słabym punktem, które może źle wpłynąć na stabilność i ewentualne usterki statywu. Mniejsza liczba części to też krótszy czas rozstawiania statywu, jedyną wadą jest większa długość statywu. 


manfrotto MT055
Statyw Manfrotto MT055 z możliwością przełożenia kolumny centralnej do pozycji poziomej.. Dodatkowo kolumna ta, może być okręcana o 360 stopni. Kolumnę centralną można też przełożyć o 180 stopni, tak by głowica znajdowała się pod spodem. Dzięki temu statyw tego typu znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach fotografii.  /fot. zdjęcie prasowe Manfrotto

4. Poziomica. Robiąc zdjęcie chcemy, żeby były zrobione prosto - w płaszczyźnie lewo-prawo i/lub góra-dół. Poziomica wbudowana w statyw z pewnością nam to ułatwi. 

5. Ciężar. Im statyw cięższy, tym stabilniejszy, niestety także cięższy do noszenia. Im statyw lepszy, tym lepsza stabilność przy mniejszej wadze... ale z reguły droższy. 


6. Solidność wykończenia. Przed zakupem statywu warto obejrzeć go na żywo, pooglądać, potestować. Oprócz powyższych cech ważna jest także solidność wykonania poszczególnych elementów. Im więcej metalowych części (aluminiowe a najlepiej karbonowe), tym lepiej, wszelkich plastików trzeba się wystrzegać.


Statyw Vanguard VEO 265AB idealnie nadaje się do fotografii outdoorowej. Głównie ze względu na wagę, rozmiary po złożeniu, a także na wysuwane, gumowe stopki, które można odkręcić lub dokręcić wedle sposobu używania statywu. Np. w plenerze dokręcamy,co pozwoli nam zakotwiczyć statyw na bolcach w miękkim gruncie dla poprawy stabilności statywu. 

Jaki rodzaj statywu wybrać? 

Wybór w dużej mierze zależy od przeznaczenia statywu i oczekiwań przyszłego właściciela. Sam niedawno szukałem statywu do zastosowania studyjnego i plenerowego. Ostatecznie wybór padł na statyw, który służy jako główny w fotografii produktowej i makrofotografii - Manfrotto MT055 XPro3. Ciężki, ale za to wykonany bardzo porządnie. Używam z głowicą 3D i wszystko trzyma się bardzo stabilnie oraz nie ma żadnych drgań. Statyw posiada wiele możliwości ustawienia nóg i kolumny centralnej. Nogi z 3 sekcji gwarantują szybkie rozkładanie i składanie statywu oraz mniej drgań. Jeśli chodzi o wady to na pewno waga i spore rozmiary nawet po złożeniu, przez co raczej wykluczają możliwość noszenia tego statywu na jakieś dłuższe wędrówki. Dlatego jako statyw dodatkowy(wykorzystywany głównie w plenerze) mam VEO 265AB. :)


fotografia studioeb.pl
Statyw MT055 XPRO3 podczas pracy w studiu. Fotografia produktowa. /fot. Studio EB

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz