Zobacz także:

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu

Dzisiaj poruszamy temat sprzętu fotograficznego - a konkretniej obiektywu do fotografii produktowej . zdjęcie produktowe z obiektywu macro 60mm Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i oświetlenie. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem? Najlepszym wyborem do fotografii produktowej jest obiektyw makro. Warto poszukać takiego z ogniskową co najmniej 60mm(jeżeli masz wystarczająco dużo miejsca w studio to bierz 105mm) i światłem 2.8. Wspaniałą cechą obiektywów makro, bez względu na budżet, jest to, że oferują one doskonałą ostrość. Korzyści płynące z zakupu droższego obiektywu makro to często tylko odległość robocza oraz niewielka różnica optyczna czy też różnica w jakości wykonania. Nikkor AF-S 105/2.8G ED N VR Micro - jeden z najczęściej wybieranych obiektywów wśród fotografów produktowych Nic

Jak zrobić ostre zdjęcie z ręki?

jak zrobic ostre zdjecie z ręki

Za każdym razem, gdy fotografujesz z ręki w niesprzyjających warunkach oświetleniowych, ryzykujesz poruszenie zdjęcia i zmniejszenie jego ostrości. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie aparatu na statywie. Ale co zrobić, gdy zmuszeni jesteśmy wykonać zdjęcia trzymając aparat w rękach? 

 Gdy następnym razem znajdziesz się w takiej sytuacji i będziesz chciał się zatroszczyć o szczególną ostrość obrazu, wypróbuj sztuczkę, którą posługują się w tego typu przypadkach zawodowi fotograficy: włącz tryb zdjęć seryjnych. Po włączeniu tego trybu przytrzymaj spust migawki wciśnięty nieco dłużej, wykonując w ten sposób kilka zdjęć jedno po drugim. Czasem sam ruch lustra lustrzanki powoduje poruszenie obrazu. W serii zdjęć lustro po pierwszej klatce jest już u góry, porusza się wyłącznie migawka. Można wówczas mieć nadzieję na to, że spośród kilku lub kilkunastu zarejestrowanych w ten sposób fotografii przynajmniej jedna będzie idealnie ostra; a jeśli ujęcie, które chcesz zarejestrować, jest bardzo ważne, to wystarczy jedna dobra fotografia, by wykorzystać niepowtarzalną niekiedy szansę na zrobienie zdjęcia. 


W niektórych aparatach w trybie HDR możemy włączyć automatyczne wyrównanie - jest to przydatne, gdy fotografujemy z ręki i kolejne kadry mogą być przesunięte


Ostrość zdjęć a przysłona.
 
  Użycie największego otworu względnego obiektywu skutkuje uzyskaniem bardzo małej głębi ostrości, natomiast stosowanie najmniejszych otworów przysłony powoduje ogólne zmiękczenie fotografii, ze względu na zjawisko dyfrakcji. Obiektywy dają zwykle najostrzejszy obraz w środku zakresu, w okolicach f/5,6–11. Rozmycie to może przybrać formę lekkiej miękkości lub totalnego bałaganu.
    Aby uzyskać ostre zdjęcia wykonywane z ręki, należy stosować starą, dobrą zasadę korzystania z czasu naświetlania nie dłuższego niż 1/ekwiwalent ogniskowej obiektywu - zatem używając obiektywu 200 mm zamocowanego do pełnoklatkowej lustrzanki, można uzyskać ostre ujęcia przy czasie ekspozycji wynoszącym 1/200 s lub krótszym. 
   Fotografując aparatem z mniejszą matrycą - formatu APS-C - ten sam obiektyw będzie już wymagał zastosowania czasu otwarcia migawki około 1/320 s, ponieważ współczynnik pozornego wydłużenia ogniskowej 1,6x (dla Canon) lub 1,5x(dla Nikon)takiego aparatu spowoduje zwiększenie wartości ogniskowej z 200 do 320 mm. Oczywiście, najnowsza generacja systemów stabilizacji obrazu sprawia, że obecnie znacznie łatwiej jest uzyskać ostre fotografie z ręki.


W porównaniu z optyką stałoogniskową, obiektywy typu zoom stanowią pewien konstrukcyjny kompromis - im większy zakres ogniskowych, tym trudniej o zachowanie wysokiej jakości obrazu. Wiele tańszych obiektywów tego typu ma bardzo słabą ostrość na krańcach zakresu ogniskowych dając najostrzejszy obraz w średnim zakresie zoomu.



Fotografuj jak snajper. 



   Fotografowanie na wstrzymanym oddechu to jeden ze sposobów niwelujących poruszenie zdjęcia. Zakładając, że nie dostałeś zadyszki stań tak, by oprzeć się na wysuniętej do tyłu nodze. Trzymając oburącz aparat dociśnij łokcie do klatki piersiowej, lewą dłoń podłóż pod obiektyw, wstrzymaj oddech, przyłóż aparat do oka, skup się i wciśnij spust migawki. Wystarczy by wykonać zdjęcia o czasach naświetlania niewiele dłuższych od wartości jaka powstaje przez podzielenie liczby 1 przez długość ogniskowej obiektywu. Przy dłuższych czasach warto oprzeć się dodatkowo o coś stabilnego, np. ścianę, ogrodzenie bądź drzewo. 


Owin pasek wokół ręki.

Dobrym sposobem jest też owinięcie nadgarstków paskiem, na którym nosisz aparat. W ten sposób dodatkowo stabilizujesz całość układu: ty plus aparat.Pasek powinien być dość mocno napięty, co sprawia, że trzymany aparat spoczywa w dłoniach pewnie i stabilnie.


Tego nie praktykuj!

Najgorszym z możliwych sposobów rekompensowania złych warunków oświetleniowych jest zwiększanie otworu przesłony(np. z f/5,6 do 1,8). W skrajnych warunkach może ci przyjść do głowy pomysł by np. wnętrze kościoła, groty, czy też innego pomieszczenia słabo naświetlonego zarejestrować na małej głębi ostrości. Pamiętaj, że w ten sposób tracisz ostrość i jakość! Lepiej wysilić się i poszukać jakąś namiastkę statywu.

Przykładowe pozycje, prezentowane przez Alexa Jensena - amerykańskiego fotografa. Przedstawione wyżej postawy będa pomocne podczas fotografowania na dłuższych czasach otwarcia migawki / fot. Alex Jensen

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografowanie imprez czyli fotografia eventowa - cz. 3 dobór sprzętu

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 2 - podstawy oświetlenia i ustawienia

Wstęp do fotografii studyjnej cz.4 - wybór obiektywu