środa, 11 maja 2016

Wstęp do fotografii studyjnej cz. 1 - podstawy oświetlenia

Miękkie światło, twarde światło, światło centralne, światło kontrowe, światło na tło. W fotografii studyjnej masz wszystko pod swoją kontrolą, jeżeli jesteś kreatywną osobą i wiesz jak wykorzystać sprzęt studyjny, możesz dostać wspaniałe rezultaty w postaci dobrych zdjęć, ale w przeciwnym wypadku dostaniesz bardzo "płaskie fotografie" i rezultaty, które nie będą budziły zachwytu nawet po postprodukcji.



Podstawowa wiedza odnośnie cieni

flash2flash1
Długość i twardość cieni w głównej mierze zależy od mocy źródła światła, dystansu od fotografowanego obiektu i typu światła: bezpośredniego lub pośredniego. Porównując to do światła zastanego(naturalnego): w słoneczny dzień dostaniemy długie, twarde cienie a w pochmurny dzień cienie będą bardzo miękkie, ledwo widoczne.
Dzieje się tak, ponieważ chmury dają ten sam efekt co dyfuzory w oświetleniu studyjnym: mogą dawać większą lub mniejszą przepuszczalność światła co daje także odpowiednie odbicia wokół oświetlanego obiektu.

Przykład nr 1(zdjęcie po lewej) pokazuje obiekt bezpośrednio oświetlony jedną lampą studyjną, nazwijmy ją "światłem głównym". Takie bezpośrednie oświetlenie tworzy długie i ostre cienie.

Przykład nr 2(zdjęcie po prawej) pokazuje obiekt oświetlony "światłem głównym" ale tym razem z użyciem dyfuzora - softboxa. Dzięki temu nie tylko obiekt główny jest oświetlony równomiernie, ale także rozjaśnione i wygładzone zostały cienie.

Dodatkowe oświetlenie




Dodatkowe oświetlenie może być użyte do świecenia na tło, używając do tego celu jednej lub więcej dodatkowych lamp. W ten sposób można doświetlić równomiernie w celu eliminacji cieni lub wykreować efekt gradientu. W fotografii portretowej trzecie światło tzw. "światło efektu" jest często używane do oświetlenia włosów w celu wytworzenia większej głębi co jest zobrazowane na przykładzie nr 3.




Użycie dyfuzorów

Większość zestawów oświetleniowych ma w standardzie tzw. dyfuzory.
Przeznaczenie dyfuzorów to równomierne rozproszenie światła, tak jak chmury rozpraszają promienie słoneczne w pochmurny dzień. Kolejną zaletą dyfuzorów jest redukcja refleksów na błyszczących powierzchniach a także na twarzach(co np. eliminuje wrażenie jakby osoba była spocona).

Softbox to najbardziej popularne rozwiązanie. Posiada on refleksyjną warstwę(zazwyczaj w kolorze srebrnym) wewnątrz, która wiąże światło zanim zostanie wyemitowane bezpośrednio przez dyfuzor(białą warstwę). 

Z kolei główna zaleta parasolki dyfuzyjnej jest niewielki czas rozłożenia. Jest to idealne rozwiązanie dla studia mobilnego. Jednakże w porównaniu do softboxów, więcej światła jest rozsiane, tak więc efektywność świecenia jest mniej optymalna. Może to być jednak zrekompensowane przez ustawienie większej mocy błysku lub przybliżenie lampy z parasolką bliżej fotografowanego obiektu.


Użycie blend

Blendy to jedne z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w studiu fotograficznym. Można ich użyć do rozjaśnienia cieni, lub do odbicia lekko zabarwionego światła na fotografowanym obiekcie. Blendy występują w różnorakich rozmiarach i kształtach. Niektóre to wersje 5w1 lub 7w1 z różnymi kolorami do wyboru. 

O blendach będę pisał jeszcze w osobnym artykule. 
Tutaj natomiast nadmienię, iż najczęściej wykorzystywaną przez fotografów blendą jest dyfuzyjna(przepuszczająca światło)  oraz refleksyjna - srebrna(odbijająca światło). Blendy także pozwalają na jak najlepsze wykorzystanie dostępnego światła dziennego, jeżeli nie chcesz używać sprzętu oświetleniowego(np. portrety w plenerze).

Jak dużo światła potrzebuje w fotografii studyjnej?


W przypadku zdjęć portretowych lub małej fotografii produktowej wystarczą lampy studyjne  do 200Ws. Do fotografowania całej osoby co najmniej 250Ws. Dla większych grup(2-3 osoby) i obiektów lampy błyskowe o mocy minimum 400Ws, natomiast w przypadku bardzo dużych powierzchni studyjnych i grup ludzi wskazane są co najmniej 800Ws. Oczywiście moc błysku zawsze można zwiększyć lub zmniejszyć na jednostce błyskowej. Jednakże lepiej jest mieć trochę mocniejszą lampę i możliwość zmniejszenia mocy błysku niż mieć za mało światła dla projektu. 
Jaki aparat wybrać do fotografii studyjnej?
W zasadzie nie potrzeba ultra nowoczesnego aparatu, bo przecież to nie aparat robi zdjęcia, a fotograf. Jeśli miałbym doradzić, to do pracy w studio nada się każda lustrzanka, z tego względu że to one zwykle posiadają gorące stopki(do umieszczenia różnych akcesoriów w tym bezprzewodowych nadajników, ale o tym napiszę więcej innym razem), matryce o wielkości fizycznej co najmniej APS-C, możliwość ręcznej kontroli nad czasem naświetlania, przysłoną i czułością(ISO). Zalecanym ustawieniem w fotografii studyjnej jest na początek ISO na 100 a czas naświetlania 1/125. Później sami możecie eksperymentować z ustawieniem przysłony(f) i mocy błysku z lampy błyskowej aby znaleźć żądane wartości oświetlenia. Przydaje się też tutaj światłomierz, ale na początek można posłużyć się smartfonem i apką np. "Photo Tools" dostępną dla Androida lub "Pocket Light Meter" dla iOS.

To tyle w pierwszej części artykułu, mam nadzieję, że trochę pomogłem wam w elemantarnych studyjnych zagadnieniach. Zapraszam niebawem na kolejną dawkę wiedzy, w której poruszę kolejne techniki oświetlenia oraz ustawienia. :)

Zapraszam także na moją stronę www.studioeb.pl oraz profilową na Instagramie https://www.instagram.com/studioeb.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz